Znanstvena dostignuća u 2012: Osvojen Mars, hakiran mozak…

science-wordleBliži nam se kraj godine koja je bila bogata značajnim znanstvenim dostignućima. Dakle, krenimo redom, što je sve znanost ponudila za dobrobit čovječanstva ove godine?

Virus HIV-a pretvoren u lijek

Liječnici su uspjeli razviti tehniku kojom koriste oslabljeni virus HIV-a za gensku terapiju stanica imunosustava. Za sada je tehnika uspješno korištena za liječenje nekih oblika leukemije, no u budućnosti otvara vrata liječenju brojnih drugih bolesti.

Sonda Voyager 1 došla do ruba Sunčevog sustava

NASA-ine sonde Voyager 1 i 2 ove godine proslavile su svoj 35. rođendan. Nakon što su nam otkrile nevjerovatne prizore plinskih divova Jupitera, Saturna, Urana i Neptuna, te otkrila brojna čuda koja su skrivali njihovi mjeseci, ove dvije sonde u 35. godini svoje misije i dalje oduševljavaju znanstvenike otkrićima sa ruba poznatog svemira. Ove su godine otkrili potpuno novu regiju svemira koju nije predviđao niti jedan matematički model, a uskoro će postati i prvi predmeti rađeni ljudskom rukom koji će napustiti Sunčev sustav.

Poslali smo nuklearni pokretni robotski laboratorij naoružan laserom na Mars

NASA-in rover Curiosity označio je prekretnicu u istraživanju ‘crvenog planeta’. Robotski laboratorij veličine terenskog vozila na Mars je sletio uz pomoć ‘nebeskog krana’ na mlazni pogon. Rover je opremljen cijelim arsenalom kamera i znanstvenih instrumenata, a u sebi sadrži složeni biokemijski laboratorij. Već je otkrio tragove ugljikovih spojeva, a možda u bliskoj budućnosti pomogne razotkriti i veliko pitanje – postoji li život na Marsu?

Po prvi puta fotografirana molekula DNK

Talijanski znanstvenici elektronskim mikroskopom fotografirali su najpoznatiju spiralu u povijesti, s pravom nazivanu ‘tajnom života’. Fotografije molekule DNK, kao i tehnika koja ih je omogućila, u budućnosti će omogućiti nova otkrića u genetici i biologiji.

Personalizirane matične stanice stvorene iz krvi pacijenata

Britanski znanstveni tim uspio je kreirati ‘personalizirane’ matične stanice iz krvi pacijenata. Ovo značajno otkriće u budućnosti će omogućiti liječenje brojnih ozbiljnih bolesti, pri kojima neće biti opasnosti od odbacivanja tkiva.

Messenger pronašao led i organske tvari na Merkuru

Veliko iznenađenje stiglo je i s Merkura ove godine – nitko nije očekivao pronaći prisustvo leda na planetu najbližem suncu, a još manje prisustvo organskih spojeva, no NASA-ina misija Messenger uspjela je dokazati postojanje oboje.

Prva privatna svemirska letjelica uspješno odradila svoju prvu misiju

Godina 2012 označila je prekretnicu u istraživanju svemira: Po prvi put u povijesti privatna kompanija poslala je letjelicu u orbitalnu misiju za potrebe Međunarodne svemirske postaje (ISS). Letjelica Dragon tvrtke SpaceX uspješno je dostavila zalihe i preuzela otpatke sa svemirske postaje i sletjela u Tihi ocean.

Rođen prvi sisavac bez roditelja

Japanski znanstvenici uspjeli su stvoriti spermu i jajašca iz matičnih stanica, postići oplodnju, te uzgojiti potpuno zdravog miša koji, tehnički gledano, nije imao roditelje. Ovo otkriće u budućnosti bi moglo omogućiti istospolnim parovima ili parovima koji imaju problema s plodnošću da postanu roditelji.

Po prvi put “hakiran” ljudski mozak

Znanstvenici su uspjeli ‘hakirati’ ljudski mozak. Uz pomoć naprednih EEG čitača, dobrovoljcima su uspješno ‘pročitali’ brojeve PIN-ova iz površinskih misli.

Otkrivena ‘Božja čestica’

Znanstvenici koji rade na ATLAS i CMS eksperimentima na LHC-u pronašli su novu česticu koja odgovara svim svojstvima koja bi prema matematičkim predviđanjima trebao imati Higgsov bozon, i time potvrdili i zaokružili Standardni model – danas temeljnu teoriju subatomske fizike.

Uspješno upravljanje mislima na daljinu

Dobrovoljac u međunarodnom istraživanju ležao je u stroju za funkcionalnu magnetsku rezonancu u Izraelu, i pritom ‘gledao’ kroz oči robota u Francuskoj. Koristeči očitanja sa skenera, student je svojim mislima upravljao robotom udaljenim stotinama kilometara.