Zašto neke pjesme (pogledajte popis) jednostavno ne možemo izbaciti iz glave?

Nazivaju ih ‘moždanim crvima’, ljepljivom glazbom (zahvaljujući Oliveru Sacksu), kognitivnim svrabom ili pak sindrom pjesme koja je zapela u uhu. Najčešće ih se ipak naziva ‘ušnim crvima'; što bi bio doslovan prijevod njemačke riječi Ohrwurm.


Što se tu zapravo događa? C. Phillip Beaman i Tim I. Williams, stručnjaci sa sveučilišta Reading, u svom znanstvenom radu objavljenom 2010. godine nude jednostavno objašnjenje: “Kognitivni svrbež je doživljaj nemoći zanemarivanja melodije određene pjesme te nemogućnost sprečavanja ponavljanja te melodije u glavi.” Dobro. To smo znali. Ali, zašto?

Ušni crvi
U zadnjih je pet godina ovaj fenomen postao tema mnogih znanstvenih istraživanja. Znanstvenik sveučilišta Simon Fraser, Steven Brown je 2006. godine počeo proučavati vlastite ‘ušne crve’ i zaključio da se vjerojatno radi o dobroj osnovi za razumijevanje procesa razdvajanja svjesnog doživljaja u nekoliko paralelnih tokova. Rezultati su bili objavljeni u znanstvenom časopisu Journal of Consciousness Studies.

Dvije godine kasnije, finski znanstvenici provode opširnije istraživanje na istu temu. Putem interneta ispitano je 12 420 osoba koje su doživjele beskrajno ponavljanje iste melodije u glavi. Rezultati su obrađeni ovisno o dobi, spolu, osobnosti, muzikalnosti i lingvističkoj sposobnosti ispitanika.

Najnoviji dodatak brzo rastućem broju znanstvenih radova na ovu temu je i članak pod naslovom “Kako nastaju ušni crvi?”, objavljen 27. rujna na internetskom izdanju časopisa Psychology of Music. Istraživanje je provelo Londonsko sveučilište, a ističe širok raspon faktora koji uzrokuju fenomen ‘ušnog crva’. Ovo je istraživanje zapravo bila vježba za prikupljanje podataka od velikog broja ispitanika. Prikupljanje podataka provedeno je uz pomoć radio postaje 6 Music (u vlasništvu BBC-a) koja je u svojoj jutarnjoj emisiji tražila od slušatelja da opišu svoj doživljaj ‘ušnih crva’.

Tijekom nekoliko mjeseci u 2009. i 2010. godini, ispitano je 2 424 osobe, a analizirano je 333 odgovora. U istraživanje je uključeno i 271 od 1308 odgovora na internetsku anketu provedenu putem internetskih stranica BBC-a te nekoliko američkih i australskih radijskih postaja. Rezultati nisu iznenađujući, ali jasno ukazuju da bi svaki tip osjetilne percepcije mogao potaknuti nastanak ovog fenomena. Pjesme poput “YMCA” skupine The Village People mogu pokrenuti mentalnu glazbenu vrpcu, ali isti efekt mogu imati i sjećanja s ljetovanja, stres na poslu ili pak dosada na poslovnom sastanku.

Bitna je brza i vesela melodija
Pjesme koje će Vam najvjerojatnije ostati u uhu karakterizira brza i vesela melodija, stihovi koji se lako pamte i cjelokupni dojam koji graniči s iritantnim. Pjesme poput “YMCA” skupine Village People, “Macarena” skupine Los Del Rio i “Who Let The Dogs Out” Baha Mena, često se spominju kao pjesme kojih se teško riješiti.

“Kognitivni svrbež metaforičko je objašnjenje nastanka ovog kognitivnog procesa. Neke pjesme djeluju na naš mozak baš kao histamini i vjerojatno jedini način da se ‘počešete’ jest da ponavljate tu nesretnu melodiju dok ne nestane sama od sebe”, objašnjava James Kellaris profesor na Fakultetu za poslovnu administraciju sveučilišta Cincinnati.

Prema rezultatima svog istraživanja, profesor Kellaris zaključuje da čak 97-99% populacije barem jednom u životu dobije ‘ušnog crva’. Nadalje, čini se da su žene podložnije ‘ušnim crvima’ od muškaraca, a najpodložniji su glazbenici. Sam Mozart je navodno patio od česte pojave ‘ušnih crva’. Njegova su djeca vježbala ljestvice i jednostavne melodije na klaviru u sobi ispod njegove. Ako ne bi završili započetu ljestvicu ili melodiju Mozart je jednostavno morao otrčati dolje i sam završiti započeto jer inače nikako ne bi mogao izbaciti melodiju iz glave.

Kognitivni svrbež
Iako još uvijek nije jasno zašto i kako nastaju, znanstvena istraživanja fenomena ‘ušnih crvi’ mogla bi poslužiti kao osnova za razumijevanje onog što je u 19. stoljeću Hermann Ebbinghaus, pionir istraživanja procesa pamćenja, nazivao ‘nehotični povrat sjećanja’. Možda. Do tada, efekt ušnih crva uvelike iskorištava glazbena industrija i marketing. “Ključ uspjeha pop pjesme ili reklame leži upravo u jednostavnoj, lakopamtljivoj melodiji i riječima koje se ponavljanju”, objašnjava Chris Smith, uspješni pisac reklamnih spotova. Ipak, profesor Kellaris naglašava da ne postoji standard za skladanje pjesama koje će svima zapeti u uhu. Različite osobe mogu različito reagirati na istu melodiju, što znači da bi gotovo svaka melodija mogla postati ‘ušni crv’.

Ne postoji ni pouzdan način izbacivanja nesretne melodije iz glave. Neki se kunu u traženje zamjenske melodije, ali tu nastaje opasnost da sama zamjenska melodija postane ‘ušni crv’. Drugi pak tvrde da treba poslušati pjesmu u cijelosti. Sve te teorije ponekad upale, ali uglavnom ne.

Evo i popisa pjesama kojih se teško riješiti:

ABC – Jackson 5
Achy Breaky Heart – Billy Ray Cyrus
Barbara Streisand – Duck Sauce
Barbie Girl – Aqua
Barnum & Bailey’s Favorite (Circus Theme Music) – Karl King
Bewitched Theme Song
Borderline – Madonna
Brown Girl in the Ring – Bony M
Constantinople – They Might Be Giants
Copacabana – Barry Manilow
Dancing Queen – Abba
Don’t Stop Believin’ – Journey
Duke of Earl – Gene Chandler
Every Rose Has It’s Thorn – Poison
Flight of the Bumblebee – Nikolai Rimsky-Korsakov
Friday – Rebecca Black
Gravity – John Mayer
Hot n Cold – Katty Perry
I Feel Pretty – mjuzikl West Side Story
I Got You Babe – Sonny & Cher
I Wanna Know What Love is – Foreigner
I’m Gonna Be (500 Miles) – The Proclaimers
I’m Henry the Eighth – Herman’s Hermits
It’s a Small World – The Walt Disney Company
I’ve Been Thinking About You – Fine Young Cannibals
La Bamba – Ritchie Valens
Leader of the Band – Dan Fogelberg
Love Shack – B-52s
Macarena – Los del Rio
My Heart Will Go On – Celine Dion
My Immortal – Evanescence
Never Gonna Give You Up – Rick Astley
Oops I did it again! – Britney Spears
Photograph – Def Leppard
Poker Face – Lady GaGa
Portobello Belle – Dire Straits
Ring My Bell – Anita Ward
Sea of Love – Cat Power
She Thinks My Tractor’s Sexy – Kenny Chesney
Shine On You Crazy Diamond – Pink Floyd
Single Ladies – Beyonce
Somebody’s Watching Me – Rockwell
Someone Like You – Adele
Spanish Flea – Herb Alpert
Stereo Hearts – Gym Class Heroes
Sweet Caroline – Neil Diamond
Take a Chance on Me – ABBA
Take On Me – A-Ha
The Candyman – Sammy Davis Jr
The Chicken Dance
The Girl From Ipanema – Astrud Gilberto i Stan Getz
The Hustle – Van McCoy
Štrumpfovi
Time Warp – Rocky Horror Picture Show
Tomorrow, Tomorrow – mjuzikl Annie
Tubthumping (I Get Knocked Down) – Chumbawamba
Under Pressure – Queen & David Bowie
Uptown Girl – Billy Joel
Wake Me Up Before You Go Go – Wham!
Wannabe – Spice Girls
We Will Rock You – Queen
Who Let the Dogs Out – Baha Men
Why Does It Hurt When I Pee? – Frank Zappa
YMCA – The Village People
Yummy Yummy Yummy – Ohio Express

Izvori: BBC / ScientificAmerican; znano.st

Leave a Comment