Većina zvijezda koje će ikad postojati već je rođena

Većina zvijezda koje će ikad postojati već je rođena, sudeći prema najopsežnijim promatranjima noćnog neba ikad provedenima.

Internacionalni tim astronoma, koristeći tri teleskopa – britanski infracrveni teleskop, Subaru teleskop na Havajima i veliki čileanski teleskop, proučavao je trendove formiranja zvijezda od najranijih dana postojanja svemira. Ekstrapolacija njihovih otkrića pokazala je da je polovica svih zvijezda koje su ikad postojale formirana prije 9 i 11 milijardi godina, a ostatak u kasnijim razdobljima.

Postoji nekoliko studija koje su proučavale određena vremenska razdoblja, ali različitost korištenih metoda u svakoj od njih onemogućila je usporedbu nalaza i oblikovanje potpunog modela razvoja zvijezda tijekom čitavog životnog vijeka svemira.

Danas znamo da su mnoge zvijezde, uključujući i naše, vjerojatno nastale od prašine većih i starijih zvijezda od kojih su nastale supernove u najranije doba nakon nastanka svemira. Problem je u broju zvijezda koje je svemir iskoristio za rođenje novih zvijezda, u odnosu na broj zvijezda nastalih u kasnijem razdoblju jer je u jednom trenutku došlo do naglog pada broja novorođenih zvijezda.

Teleskopi su tragali za alfa-česticama koje emitiraju atomi vodika (obično ih nalazimo u formacijama zvijezda vidljivih u obliku svijetle crvene svjetlosti) diljem nebeskog prostranstva. Napravljene su snimke svemira definirane različitim vremenskim trenutcima – dvije, četiri, šest ili devet milijardi godina star svemir – uzorak koji je 10 puta opsežniji od onih u dosadašnjim studijama.

Rezultati su jasno pokazali da je polovica svih zvijezda koje su ikad postojale u svemiru nastala prije više od 9 milijardi godina, a preostala polovica nakon tog perioda. Na mrežnoj stranici teleskopa Subaru voditelj i autor studije David Sobral sa Sveučilišta Leiden piše: “Nastanak novih zvijezda u svemiru kontinuirano opada tijekom posljednjih 11 milijardi godina i danas je taj broj tridesetak puta manji nego što je to bio na svom vrhuncu, prije 11 milijardi godina. Ako se ovaj trend nastavi, u svemiru neće postojati više od 5% zvijezda. Jasno je da živimo u svemiru u kojem dominiraju stare zvijezde. Sve akcije u svemiru dogodile su se milijardama godina ranije!”

Važno je i da ovo pruža mogućnost preispitivanja ranijih zbunjujućih nesklada između broja zvijezda koje možemo vidjeti i broja zvijezda koje bi svemir trebao kreirati. Prve generacije zvijezda bile su ekstremno velike, stotinama puta veće od našeg Sunca, i sagorjele su svoje gorivo velikom brzinom proživljavajući smrt supernove iz čijih su se razasutih diskova prašine kasnije stvarale zvijezde i planetarni sustavi.

Otkrića nam ukazuju na to da stopa stvaranja novih zvijezda usporava vrlo brzo nakon prve generacije od prije 9 milijardi godina. Otada je trebalo pet puta više vremena za rađanje istog broja zvijezda računajući za drugu polovicu perioda stvaranja zvijezda. Otkrića iz ostalih studija o stvaranju zvijezda koje su se koristile manjim brojem uzoraka ili različitim metodama, također se uklapaju u graf do kojeg je tim došao, što dodatno jača teoriju o “ranom vrhuncu, pa zatim rapidnom opadanju”. Studija je objavljena u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society i može se pročitati ovdje.

Na žalost, ovo izgleda kao da našem svemiru ponestaje daha. Studije predviđaju da ćemo za samo par milijardi godina možda vidjeti posljednju zvijezdu koja će ikad biti rođena. Ako ljudi požive toliko dugo, naravno.

Izvor: http://znanost.geek.hr/clanak/svemir-je-gotovo-prestao-formirati-nove-zvijezde/#ixzz2C05OtSoc