U Krapini pronađen najstariji tumor na svijetu

najstariji-tumorZnanstvenici su na ostacima više od 120.000 godina starog neandertalca pronašli benigni tumor kostiju koji pogađa i modernog čovjeka.

Fibrozna displazija na rebru najstariji je poznati tumor, a datira iz razdoblja prije više od 100.000 godina. Rebro otkriveno u Krapini otkriva da su neandertalci bili podložni istim tipovima tumora kao i moderni čovjek, bez obzira na to što su živjeli u znatno drugačijem okolišu.

“Tada nije bilo pesticida, no vjerojatno su spavali u špiljama u kojima je gorjela vatra”, rekao je koautor studije i antropolog sa Sveučilišta u Kansasu, David Frayer. “Zbog te su vatre udisali puno dima, a zrak koji su udisali je bio onečišćen, no, s druge strane, neandertalci nisu pušili cigarete.”

Priča o ovom tumoru ima dugačku povijest. Sve je započelo 1899. godine kad je paleontolog Dragutin Gorjanović-Kramberger prokopavao špilju u blizini Krapine. Nakon što je pronašao jedan ljudski kutnjak, nekoliko životinjskih kostiju i maleni kameni alat, Gorjanović-Kramberger i njegovi kolege počeli su iskopavati na tom području.

Uskoro su otkrili da su naišli na najveću svjetsku kolekciju predmeta iz doba neandertalaca.

Među pronađenim ostacima bile su kosti životinja, alati od kamena te gotovo 900 fosiliziranih ostataka neandertalaca starih više od 120.000 godina. 1918. godine, Gorjanović-Kramberger opisao je pronađene kosti:

“Logično je pomisliti da su neandertalci koji su provodili dan i noć na otvorenom i jeli jednostavnu hranu bili zdraviji i manje podložni bolestima koje su danas prisutne. Njihov je opstanak najvećim dijelom bio ugrožen zbog nesreća koje su najčešće rezultirale ozljedama i sakaćenjem.”

No ipak, pokazalo se da su neandertalci također bolovali od različitih bolesti poput artritisa, periodontitisa i tuberkuloze koji su ostavili znakove na njihovim kostima više od 100.000 godina.

Najraniji dokaz

“Postoje mnogi dokazi za traumu kao posljedice udarca u glavu”, rekla je glavna autorica studije i antropologinja na Sveučilištu u Pennsylvaniji, Janet Monge. “Također, postojali su mnogi dokazi koji upućuju na amputirane podlaktice i artritis, no ovo je prvi dokaz za tumor.”

Monge već desetljećima proučava ostatke neandertalaca u Krapini i jedna je od prvih antropologinja koja je analizirala rendgenske snimke njihovih kostiju. Ispočetka se bavila rendgenskim snimkama radiologa Morrie Kricuna iz 80-ih godina, no kosti su bile previše stare i iz njih nije mogla utvrditi unutarnju strukturu kostiju.

Snimke su, kaže Monge, bile doista dobre za dijagnosticiranje, no unutarnja struktura kostiju nije se vidjela. “Nekoliko bismo puta za nešto pomislili da je tumor, no u ovom slučaju nije bilo prostora za nagađanje – morali smo biti sigurni.”

Monge i Kricun su stoga odlučili pokušati ponovno – ovaj put s micro-CT uređajem koji može prikazati unutrašnjost kostiju. Tako su mogli detaljno proučiti 30 milimetara dugačko rebro. Snimke su pokazale da je najmanje jedan neandertalac patio od fibrozne displazije – benignog tumora kojeg karakterizira abnormalni rast jedne ili nekoliko kostiju.

“Rak se obično javlja kod starijih ljudi”, rekao je Frayer. “Budući da neandertalci i ljudi koji su živjeli prije njih nisu dosegnuli starost, ovaj tumor je svakako zanimljivo otkriće.”

Izvor: NatGeo