Teški metali u super brzim mlazovima crne rupe

crna-rupa-mlaz-720x509Astronomi su ustanovili da mlazovi super brzih čestica koje izbacuju crne rupe, imaju veliku količinu energije jer sadrže teške atome.

Crna rupa izbacuje u svemir mlazove reciklirane energije i materije i može utjecati na to kad i gdje će se zvijezde formirati u galaksije. “Mlazovi iz crne rupe pomažu nam u određivanju sudbine koja će zadesiti galaksiju jer utječu na to kako će se ona razvijati. Zbog toga želimo bolje razumjeti njihov utjecaj na okruženje”, kaže Tasso Tzioumis iz australske znanstvene agencije CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation).

Astronomi već desetljećima imaju saznanje da mlazovi iz crne rupe sadrže elektrone, koji su čestice s malom masom. Koristeći se svemirskim teleskopima XMM-Newton, Europske svemirske agencije i CSIRO radio teleskopom u istočnoj Australiji, istraživački tim došao je do prvih dokaza o teškim atomima-željezu i niklu-u mlazovima koje izbacuje tipična crna rupa poznata kao 4U1630-47.

Atom željeza ima 100 000 puta veću masu od elektrona. Kad je teška čestica u kretanju, ona sadrži veću količinu energije od lakših čestica koje se kreću istom brzinom. “Teški atomi nađeni su u jednom drugom sustavu , SS433, ali to je vrlo atipičan i bizaran sustav. Ovaj sustav je vrlo tipičan i vjerojatnije je da predstavlja crne rupe u cjelini,” kaže Tzioumis. Premda 4U1630-47 spada u male crne rupe, nekoliko puta masivnije od Sunca, fizika crnih rupa upućuje na to da bi ova otkrića vrijedila i za masivnije crne rupe.

Otkriće pokazuje da se mlazovi aktiviraju iz akrecijskog diska crne rupe-pojasa vrućih plinova koji se oko nje vrtlože-a ne od vrtnje same crne rupe, pri kojoj bi se u mlaznicama mogle naći samo lagane čestice. Čestice iz mlazova crne rupe 4U1630-47 postižu velike brzine- dvije trećine brzine svjetlosti. Kad ovakvi super brzi mlazovi s teškim česticama udare u materiju u svemiru, može nastati gama zračenje i neutrini što je moguće detektirati postojećim ili nekim budućim teleskopima.

Izvor: Astronomy