Prometna buka ima loš utjecaj na zdravlje

308083838998-720x535Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji (eng. World Health Organization, WHO), prometna buka je drugi najveći ekološki problem u Europskoj uniji. Odmah nakon onečišćenja zraka, koje se nalazi na prvom mjestu, buka ima najnegativniji utjecaj na zdravlje. Međutim, nova istraživanja pokazala su kako se taj utjecaj ipak može smanjiti u gusto naseljenim gradovima.

Većina nas zapravo ne zna činjenicu da automobili danas u prometu proizvode jednako toliko buke kao i prije 40 godina. No, teža su vozila ipak postala tiša. Broj ljudi koji je izložen prometnoj buci u gradovima ostaje visok, a intenzitet buke iz prometa danas se povezuje sa zdravstvenim problemima koji su inače povezani sa doživljajem stresa, kao što su moždani udar ili kardiovaskularne bolesti.

Tor Kihlman, profesor na Tehničkom sveučilištu Chalmers u Švedskoj, izjavio je kako su zakoni koji trebaju štititi građane od nezdravih razina buke potpuno neadekvatni.

Prošle su godine Kihlman i njegov kolega s istog sveučilišta Wolfgang Kropp pokrenuli sastanak između međunarodnih stručnjaka iz područja automobilske industrije, sveučilišta i vladinih agencija u Innsbrucku kako bi raspravili tehničke mogućnosti za postizanje boljeg urbanog okoliša.

Što se tiče rješenja koja su osmišljena na tom sastanku, najvažnije je reći da ne postoje ona jednostavna koja bi eliminirala taj problem. Ono što je potrebno kako bi se postigla neka poboljšanja jesu promjene na razinama svih onih koji su uključeni u problem, čega danas nedostaje, kako kaže Kihlman. „Mnoge potrebne mjere idealne su za implementiranje u gusto naseljenim gradovima, a često su i u skladu s onim što je potrebno za rješavanje klimatskih promjena. Prema tome, ovdje se može ukazati na dvostruku dobit ovih mjera”, rekao je Tor Kihlman, dodajući tri primjera: nabavljanje tihog javnog prijevoza, smanjena brzina i korištenje zgrada kao učinkovitih zvučnih barijera, kao rezultat dobrog urbanističkog plana.

U izvještaju sastanka naglašavaju kako su ti prvi koraci potrebni kako bi se u društvu bitno smanjili loši zdravstveni učinci uzrokovani prometnom bukom.

„Problemi s bukom iz prometa ne mogu biti zadovoljavajuće riješeni samo pomoću akcija usmjerenih na izvor buke, barem ne s doglednom tehnologijom. Upravo zbog toga izvještaj pokriva i mjere u planiranju i izgradnji. No, današnje metode mjerenja i opisivanja emisije buke sa stajališta izloženih građana nisu dovoljne niti adekvatne”, ističe Kihlman.

Izvor: Chalmers University of Technology

Leave a Comment