Vitamin D

Vitamin D (kalciferoli) je vitamin topljiv u mastima i možemo ga dobiti bilo uzimanjem putem hrane ili izlaganjem sunca. Vitamin D poznat je pod zazivom vitaminom „ sunčevog svjetla“ jer djelovanjem UV zraka dolazi do aktivacije oblika kolesterola koji je prisutan u koži i prijelazi u vitamin D.

Vitamin D je kompleks vitamina od D1 –D5, a biloški su aktivni D2 i D3. Termostabilni su što znači otporni su prema povišenoj temperaturi.

Vitamin D2 nazivamo (ergokalciferol) koji nastaje iz ergosterola djelovanjem UV zraka.

Vitamin D3 nazivamo (kolekalciferol) koji nastaje iz 7-dihidrokolesterola djelovanjem UV zraka.


Hranom unešen vitamin D apsorbira se u tankom crijevu uz prisustvo soli žuči. Ergokalciferol i kolekalciferol hidroliziraju se u jetri i daju aktivni metabolit kalcifediol koji je u tom obliku prisutan i u plazmi. Konačna aktivacija odigrava se u bubregu gdje nastaje vrlo aktivan kalcitriol.

Važnost vitamina D:

-       Potreban je  za mišićnu kontrakciju i razvijanje snage

-       Ključan je za aktiviranje imunuloškog sustava

-       Može smanjiti kod žena opasnost od raka dojke

-       Važan je za apsorpciju kalcija

-       Pomaže u sintezi mukoznih membrana

-       Važan je za rast i razvoj djeteta jer bez njega nije moguća pravila kalcifikacija kostiju i zubi

-       Važan je za trudnice – jer nova analiza pokazala kako je snižena razina vitamina D kod majki izravno povezana s većim izgledima za oštećenja zubne cakline kod njihove djece i općenito vrlo lošim zdravljem zubi već u ranom djetinjstvu.

-       Daje vitkost: novo američko istraživanje dovelo je do zaključka da uz dovoljnu količinu vitamina D lakše se gube kilogrami

Nedostatak vitamina D:

-       Slabe kosti  i zubi-lako se savijaju i lome- jer vitamin D je bitan za apsorpciju kalcija u tijelu

-       Povišeni krvni tlak (Što je u krvi manje vitamina D, viši je krvni tlak, pokazuju rezultati Trećeg nacionalnog istraživanja zdravlja i prehrane (NHANES III) u SAD-u.)

-       Rahitis ( najčešće se javlja kod djece-dolazi do poremećaja  metabolizma kalcija i fosfora)

-       Kod starijih osoba izaziva nervozu, proljev, nesanicu, grčenje mišića, slabljenje kostiju i može pogoršati osteoporozu

-       Osteomalacija ( snižen sadržaj minerala i pojava nekalcificiranog tkiva kostiju, kosti postaju mekane, javljaju se deformacije)

Prevelike količine vitamina D:

-       Glavobolja

-       Mučnina

-       Povraćanje

-       Gubitak teka

-       Slabost u mišićima

Vitamin D nalazimo:

-       Riblje ulje

-       Jetri

-       Jaja

-       Maslacu

-       Izlaganjem kože UV zračenju

Koliko je dnevno potrebno vitamina D?

Dnevne potrebe za vitaminom D su 400 IJ kod odraslih osoba.

Vitamin D smatra se najtoksičnijim vitaminom.

Stariji ljudi i djeca imaju veću potrebu za uzimanjem ovog vitamina.

IZVOR: www.prehrana-zdravlje.com

Related Posts

Share This

Comments Closed