Prije divovskih drveća, Zemljom su vladale divovske gljive?

Photo: University of Chicago

Od prije 420 do 350 milijuna godina, kada su kopnene biljke još bile „novi klinci u evolucijskom kvartu“ i kada su najveća drveća bila visoka samo oko metra, divovski su se tornjevi probijali iz zemlje. „Drevna debla dizala su se i do 8 metara u visinu te metar u širinu“, kaže National Geographic u 2007. godini. Pomoću iskapanja fosila u Saudijskoj Arabiji znanstvenici su napokon otkrili da je divovski stvor zapravo bila gljiva.

„Gljiva visoka šest metara bila bi čudna za vidjeli u modernom svijetu, ali smo mi naučeni da su drveća puno veća“, kaže Boyce. „Biljke u to vrijeme bile su oko metar visine, životinje beskičmenjaci su bili mali i nije bilo kopnenih kralješnjaka. Samim time ovi bi se fosili još više isticali u tako minijaturnom krajoliku.“

Fosili ovih organizama, poznati pod nazivom Prototaxites, izazivali su znatiželju paleontologa u zadnjih stoljeće i pol, otkad su pronađeni od strane kanadskih paleontologa 1859. godine. No, unatoč fosilnim zapisima nitko nije mogao otkriti što ovi divovski tornjevi zapravo jesu.

Sljedećih 130 godina vodile su se brojne debate. Neki znanstvenici tvrdili su da su Prototaxites zapravo lišajevi, neki da su gljive, dok su se neki držali tvrdnje da je to zapravo neka vrsta drveta. „Problem je, ako pobliže pogledate anatomiju, da to podsjeća na puno različitih stvari, ali nema nekih specifičnosti“, kaže Boyce, izvanredni profesor u geofizičkoj znanosti iz Odbora za evolucijsku biologiju. „I tako je velika da kad netko kaže da je nešto, netko drugi odmah kaže: „Kako lišaj može biti visok 8 metara?“

Sve se to promijenilo 2007. godine kada se pojavilo istraživanje koje je zaključilo da je ti tornjevi/spirale zapravo bile gljive, divovske rane gljive.

No, nisu svi bili zadovoljni idejom da je Prototaxites bila rana gljiva. Nitko nije negirao postojanje tih spirala, nego su ljudi imali problem s prihvaćanjem ideje da tako velika struktura može biti gljiva. Istraživači koji su pokušali opovrgnuti ideju da je to gljiva, mislili su da su Prototaxites tornjevi bili veliki tepisi neke vrste namotane mahovine. No, u sljedećom istraživanju istraživači koji su tvrdili da su to gljive, ipak su smanjili svoje tvrdnje da je to gljiva. Tako da je znanost nesigurna i unatoč stoljeću i pol istraživanja, još uvijek sigurno ne znamo što su ti divovski tornjevi koji su dominirali drevnom Zemljom, zapravo bili.

Iako nismo sigurni u postojanje drevnih divovskih gljiva, trenutni najveći organizam na Zemlji je ogromni tepih gljiva koji se prostire preko 9km2 šume u istočnom Oregonu.

Izvor: SmithsonianMag