“Pametni rast” u urbanizmu

Novo istraživanje otkriva da bi pristup pametnog rasta u urbanističkom planiranju mogao bitno smanjiti broj kilometara koji stanovnici grada prevezu u jednoj godini. Studija o tome objavljena je u časopisu B.E. Journal of Economic Analysis and Policy.

Pametni rast fokusira se na razvoj kompaktnih i manjih gradova s kućama i radnim mjestima smještenim zajedno u neposrednoj blizini. Ovaj oblik urbanog dizajna skraćivanjem putovanja stanovnika cilja na smanjeno korištenje energije i emisije stakleničkih plinova vezane uz prijevoz. Tako američka savezna država Kalifornija već provodi pristup pametnog rasta kako bi se zadovoljile zakonske odredbe o smanjenju emisija plinova.

Istraživači na Sveučilištu San Francisco State otkrili su da bi 10% povećanja značajki pametnog rasta u gradu – uključujući gustoću stanovanja, radna mjesta po glavi stanovnika i infrastrukturu javnog prijevoza – dovelo do 20% smanjenja broja prevezenih kilometara po kućanstvu godišnje.

“Otkrili smo da bi promjenom načina organiziranja gradova značajno smanjili potrebu za gradskim putovanjima”, kazao je Sudip Chattopadhyay, profesor na Sveučilištu. “Promijenile bi se navike ljudi u vezi putovanja i oni bi vozili manje.”

Ovi posljednji rezultati u suprotnosti su s prijašnjim istraživanjima koja su pokazala da pametni rast u gradu ima tek mali utjecaj na potrebu za gradskim putovanjem. Chattopadhyay kaže da su u prošlosti ekonomisti tražili način kako bi pronašli pravu metodologiju za razumijevanje načina na koji se mijenja ponašanje ljudi kao odgovor na promjene u urbanističkom planiranju.

Za potrebe ove studije, Chattopadhyay je razvio inovativan način predviđanja ponašanja ljudi, posebno u vezi donošenja odluke o tome gdje će živjeti. Studija se usmjerila na 18 urbanih područja diljem Sjedinjenih Država i koristi podatke dobivene na popisu stanovništva i informacije iz izvještaja o putovanjima u američkim kućanstvima iz 2001. te podatke iz nacionalne baze podataka o prometu.

Istraživanje je pokazalo da pametne strategije rasta dovode do većeg smanjenja korištenja automobila nego povećanje poreza na motorna goriva. Ono upućuje da bi 10% povećanja troškova cijene jednog prevezenog kilometra rezultiralo s 18% smanjenja prevezenih kilometara po kućanstvu godišnje, u usporedbi s 20% smanjenja prevezenih kilometara po kućanstvu kod strategije pametnog rasta.

“To je samo nekoliko postotnih bodova, ali je ipak značajna razlika”, rekao je Chattopadhyay. “Pametan rast je postupna, dugotrajna promjena i ona stvara radna mjesta. Povećanje poreza može se brže provesti, ali ono je podložno promjenama ovisno o političkoj situaciji.”

Chattopadhyay primjećuje da postoje i druge prednosti pametnog rasta koje nisu proučavane u ovom istraživanju. Primjerice, odgovarajući dizajn stambene četvrti koji potiče hodanje može poboljšati zdravlje stanovnika, a razvoj kompaktnih gradova mogao bi spriječiti širenje gradskog prostora i pomoći očuvanju otvorenih prostora.

Izvor: http://znanost.geek.hr/clanak/pametni-rast-smanjuje-koristenje-auta-i-emisije-staklenickih-plinova/#ixzz27Nwp6Hdv

Leave a Comment