Otkrivena vodena para oko najvećeg asteroida našeg Sunčevog sustava

IMCCE-Observatoire de Paris/CNRS/Y.Gominet, B. Carry

Ne radi se o velikoj količini – tek 6 kilograma po sekundi – ali zabilježeno je da vodena para dolazi iz dva područja u blizini Ceresa, najvećeg asteroida u našem Sunčevom sustavu.

Astronomi su 22. siječnja u časopisu Nature izvijestili da je svemirski opservatorij Herschel zabilježio vodenastu spektralnu liniju u pojasu dalekog infracrvenog zračenja valne duljine od 538 nanometara.

Ceresova orbita oko Sunca nalazi se između Jupiterove i Marsove i on je prijeđe u razdoblju od 4,6 godina. Putanja asteroida donekle je eliptična, stoga njegova udaljenost od Sunca varira. Sunčeva svjetlost najviše zagrijava Ceres onda kad mu je najbliži, a upravo je u to vrijeme Herschel detektirao vodenu paru, što ukazuje na to da Sunce Ceresu čini upravo ono što čini i kometima – pretvara vodeni led u plin. Postoji mala mogućnost i da se radi o „gejzirima”, poput onih koje je zabilježila u studenom 2009. svemirska letjelica Cassini na svom preletu kraj Saturnovog mjeseca Enceladusa. Riječ je o jedinstvenom svemirskom fenomenu – fontane zarobljenog leda uzdižu se s malog mjeseca promjera 500 kilometara, a pretpostavka o postojanju tih fascinantnih prizora je postojanje podzemnih voda.

Više ćemo saznati u veljači 2015. kad NASA-ina letjelica Dawn uđe u orbitu Ceresa i pruži nam pogled izbliza na asteroid otkriven još davne 1801. godine.

Izvor: ScienceMag