Otkriven novi planet u Sunčevom sustavu?

Prema najnovijim istraživanjima, moguće je da rubom Sunčeva sustava kruži dosad nikad viđeni planet. Iako je predaleko da bi bio jednostavno uočen teleskopima, čini se da potencijalni novi planet upozorava na svoju prisutnost tako što remeti putanje objekata u Kuiperovom pojasu – tvrdi Rodney Gomes, astronom u brazilskom Nacionalnom opservatoriju u Riju, a prenosi National Geographic.

Za neupućene, Kuiperov pojas čine malena zaleđena nebeska tijela – uključujući i neke patuljaste planete – koji se nalaze izvan Neptunove orbite. Pluton, patuljasti planet koji se ne tako davno smatrao devetim planetom Sunčeva sustava, je, primjerice, jedan od najvećih objekata u Kuiperovom pojasu promjera oko 2 300 kilometara. Promjeri desetina drugih objekata u pojasu se također mogu izraziti u stotinama kilometara, a svake godine se otkriva sve više takvih objekata.

Ono što je posebno zanimljivo, kaže Gomes, je da prema njegovim najnovijim izračunima, otprilike pola tuceta objekata u Kuiperovom pojasu – uključujući i udaljeno tijelo nazvano Sedna – putuje orbitama koje se razlikuju od predviđanja astronoma temeljenih na postojećim modelima Sunčeva sustava.

Za ove neobične putanje postoji nekoliko potencijalnih objašnjenja, kaže Gomes, koji je svoje nalaze predstavio na sastanku Američkog astronomskog društva održanog u utorak u Oregonu.

„Osobno smatram kako je najvjerojatnije objašnjenje da u našem sustavu postoji dosad nepoznati objekt planetarne mase“ – i to planet koji kruži veoma daleko od Sunca, ali koji je u isto vrijeme toliko masivan da njegova gravitacijska sila utječe na objekte u Kuiperovom pojasu.

Misteriozni planet je zatočena lutalica?

U svom najnovijem radu, Gomes je analizirao orbite 92 tijela u Kuiperovom pojasu te je zatim usporedio svoje nalaze s kompjutorskim modelom koji je predvidio na kojim mjestima u pojasu bi se tijela trebala nalaziti, sa i bez kontrole utjecaja dodatnog planeta.

Kada udaljeni planet nije uključen u model, zaključuje Gomes, on ne predviđa dobro putanje kod 6 objekata u pojasu. Koliko bi točno misteriozni planet trebao biti velik, ostaje nejasno i tu je otvoreno veoma mnogo mogućnosti.

Prema svojim izračunima, Gomes drži kako bi se u proračun dobro uklopio planet veličine Neptuna (otprilike 4 puta veći od Zemlje) koji kruži 225 milijardi kilometara od Sunca (otprilike 1500 više nego Zemlja). Ali, u proračun bi se isto tako uklopio i planet veličine Marsa s veoma eliptičnom orbitom koja bi tijelo povremeno „dovodila“ na otprilike 8 milijardi kilometara od Sunca.

Gomes spekulira kako bi misteriozni objekt mogao biti planet-lutalica koji je „izbačen“ iz vlastitog planetarnog sustava te kasnije uhvaćen u Sunčevo gravitacijsko polje. S druge strane, planet se mogao formirati i relativno blizu našeg Sunca te, pod utjecajem gravitacijskih sila drugih planeta, biti izbačen prema rubu Sunčeva sustava. No, kakav god planet bio i kako god nastao, njegov pronalazak je prilično velik izazov. Za početak, moguće je da je planet prilično taman, a da stvari budu još teže, Gomesovi proračuni astronomima ne nude nikakve upute gdje bi planet trebalo tražiti. „On može biti bilo gdje“ kaže on.

Nema krucijalnog dokaza

Mnoge astronome je zaintrigirala ova teorija, ali gotovo svi su suglasni kako treba pronaći mnogo više dokaza da bi se složili kako Sunčev sustav (opet) ima devet planeta. „Sasvim je očito da je pronalazak novog planeta prilično velika stvar“ kaže Rory Barnes, astronom sa Sveučilišta u Washingtonu i nastavlja: „ali ja smatram kako Gomes nema nikakvih dokaza o njegovu postojanju“.

Prema Barnesu, Gomes je „oblikovao teoriju pomoću koje se može spoznati kako je takav planet mogao oblikovati dijelove našeg planetarnog sustava. Iako dokazi o postojanju novog planeta ne postoje, smatram kako je možda i najvažnije Gomesovo otkriće to što nam je pokazao da postoje načini da se takvi dokazi pronađu“.

Douglas Hamilton, astronom sa Sveučilišta u Marylandu, slaže se da su postojeći dokazi daleko od konačnih. „Ono što je Gomes pokazao svojim argumentima o vjerojatnosti, jest samo da su nešto veće šanse da novi planet postoji. No on još uvijek nema krucijalni dokaz“.

Niti Hal Levison, astronom u Jugozapadnom istraživačkom institutu u Coloradu, nije siguran kako da protumači Gomesove nalaze. „Čini mi se malo vjerojatno da bi potencijalni solarni suputnik veličine Neptuna mogao prouzročiti efekte koje je on primijetio“ kaže Levison.

Ali dodaje, „ja poznajem Rodneya i siguran sam da su njegovi izračuni točni“.

Izvor: http://znanost.geek.hr/clanak/otkriven-novi-planet-u-suncevom-sustavu/#ixzz1vUL7l9YU