Novi način mršavljenja?

misZnanstvenici s Harvarda pružaju novu nadu za sve one koji su se upustili u borbu s viškom kilograma.

Rezultati novog istraživanja provedenog u suradnji s istraživačima iz Opće bolnice Massachusetts pokazuju da se mikrobi u probavnom sistemu miševa drastično mijenjaju nakon operacije smanjenja želuca. Presađivanje tih mikroba u sterilnog miša dovodi do naglog gubitka na težini. Ova studija objavljena je u broju časopisa Science Translational Medicine objavljenog 27. ožujka 2013.

„Koloniziranjem miševa s promijenjenom mikrobnom zajednicom, miševi su mogli održavati nisku razinu masnoće u krvi i gubiti na težini – otprilike 20% koliko bi gubili da su išli na operaciju“, izjavio je Peter Turnbaugh, istraživač na Fakultetu umjetnosti i znanosti na Sveučilištu Harvard i jedan od glavnih autora studije.

Koliko god ovi rezultati bili zapanjujući, nisu toliko dramatični koliko bi mogli biti.

„Na neki smo način suprotstavljali rezultate protiv gubljenja težine“, kazao je Turnbaugh, objašnjavajući kako miševi prethodno nisu bili podvrgnuti prehrani bogatoj mastima i šećerima. „Pitanje je jesmo li mogli vidjeti jači efekt da su oni bili na drugačijoj vrsti prehrane.“

„Naša studija predlaže da specifični efekti operacije smanjenja želuca na mikrobiote doprinosi njihovoj sposobnosti da uzrokuju gubitak težine te da načini manipuliranja mikrobnom populacijom da ona oponaša te efekte može postati važno oruđe u borbi protiv pretilosti“, rekao je Lee Kaplan, ravnatelj Instituta za pretilost, metabolizam i prehranu Opće bolnice Massachusetts i također jedan od glavnih autora studije.

„Moramo još mnogo toga naučiti o mehanizmima kojima je mikrobna zajednica promijenjena nakon operacije smanjenja želuca, a zatim moramo pronaći način kako da proizvedemo te efekte – bile to mikrobne promjene ili promjene povezane s metabolizmom – bez operacije“, dodao je Kaplan, izvanredni profesor medicine na Medicinskom fakultetu na Harvardu. „Mogućnost postizanja samo nekih od ovih efekata bez operacije dala bi nam potpuno nov način tretiranja kritičnog problema pretilosti za one pacijente koji ne mogu ili ne žele ići na operaciju.“

Iako su ovi rezultati uzbudljivi, Turnbaugh upozorava da će možda proći nekoliko godina prije nego što će se ovi efekti moći primijeniti kod ljudi i da se ove mikrobne promjene ne bi trebale gledati kao način na koji ćemo skinuti onih tvrdoglavih pet kilograma bez odlaska u teretanu. Ova tehnika bi jednoga dana mogla pružiti nadu izrazito pretilim ljudima koji žele izgubiti na težini i istovremeno izbjeći traume od operacije.

„Možda nećemo imati čarobnu pilulu koja će pomoći svakome tko ima nekoliko kilograma viška“, rekao je Turnbaugh. „Ali ako barem možemo ponuditi nekakvu alternativu operaciji smanjenja želuca koja će imati slične efekte, to bi bio veliki napredak.“

Već su bile postojale neke naznake da se mikrobi u crijevima mogu promijeniti nakon operacije smanjenja želuca, no ono što je doista iznenadilo istraživački tim jest brzina i opseg te promjene.

U ranijim eksperimentima istraživači su pokazali da su crijeva i mršavih i pretilih miševa nastanjena različitim količinama dvije vrste bakterija, Firmicutes i Bacteroidetes. Nakon što su miševi bili podvrgnuti operaciji smanjenja želuca to stanje se „resetiralo“, kaže Turnbaugh.

„Mikrobnom zajednicom nakon operacije dominirale su proteobakterije, a razina Firmicutesa bila je dosta niska“, izjavio je. “Štoviše, te promjene pojavile su se tjedan dana nakon operacije i nisu bili samo privremene – promijenjena mikrobna zajednica u crijevima ostala je stabilna i mjesecima poslije”, kazao je Turnbaugh.

Dok postoji nada za nove načine mršavljenja bez odlaska na operaciju, Turnbaugh i Kaplan upozoravaju da su potrebne studije kako bi razumjeli što točno stoji iza gubitka kilograma kod miševa.

„Postoji velika rupa u našem znanju koja se tiče temeljnih mehanizama koji povezuju mikrobe s gubljenjem težine“, objasnio je Turnbaugh. „Našli smo obilje određenih mikroba nakon operacije, tako da mislimo da su oni dobre početne točke za razumijevanje toga što se događa.“

Pored promjene mikroba u crijevima, istraživači su uočili promjene i u koncentraciji određenih kratkolančanih masnih kiselina. Druge studije predlagale su da te molekule mogu biti kritična točka u signaliziranju domaćinu da ubrza metabolizam ili da ne pohranjuje višak kalorija u obliku masti.

Turnbaugh i Kaplan nadaju se da će u budućnosti nastaviti istraživati ova pitanja.

„Smatramo da nam ovakve studije dopuštaju da razumijemo kako interakcija između domaćina i mikroba može utjecati na ishod određenog načina prehrane“, izjavio je Kaplan. „Ono što učimo je u određenoj mjeri utjeha ljudima koji imaju problema s težinom, jer svi više uviđamo da je priča kompliciranija od toga koliko vježbamo i jedemo.“

Izvor: Harvard University