Novi lijek za liječenje rana

Jeftini lijek nanometarske veličine za liječenje kroničnih rana, kao što su dijabetičko stopalo ili opekline, razvila je skupina znanstvenika iz Hebrejskog Sveučilišta u Jeruzalemu, s Harvard Medical Schooli drugih ustanova iz SAD-a i Japana.

Dijabetes je brzo rastući medicinski problem koji utječe na blizu 3 posto svjetske populacije. Loša cirkulacija koja proizlazi iz dijabetesa često ima za posljedicu rane na koži koje ne zacjeljuju, što uzrokuje bol, infekcije, a ponekad i amputacije udova. Otkriveno je da nekoliko proteina, nazvanih faktori rasta, ubrzavaju proces ozdravljenja. Međutim, pročišćavanje tih proteina faktora rasta vrlo je skupo, a oni ne stoje dugo na ozlijeđenom mjestu.

Znanstvenici na Hebrejskom i Harvardskom sveučilištu su iskoristili genetski inženjering za proizvodnju “robotskog” proteina faktora rasta koji reagira na temperaturu. Povećanje temperature uzrokuje da se deseci tih proteina skupljaju zajedno u nanočestici koja je više od 200 puta manja od jedne vlasi kose. Ovo ponašanje uvelike pojednostavljuje pročišćavanje proteina, što značajno pojeftinjuje njihovu proizvodnju. Ono također omogućuje da faktori rasta budu ograničeni i da ostaju na opeklinama ili ranama.

Znanstvenici nazivaju svoje otkriće robotskim, jer su ovi proteini baš kao i roboti koji reagiraju na svoje okruženje obavljanjem određenih aktivnosti, budući da su razvili odgovore i reakcije na toplinu. Eksperimentalni lijek je patentiran i do sada je bio korišten za liječenje kroničnih rana u dijabetičnih miševa, pri čemu je dramatično povećao stopu njihovog ozdravljenja. Cilj je nastaviti klinička ispitivanja na ljudima nakon dodatnih testova i preciziranja doziranja.

Izvor: The Hebrew University of Jerusalem