Novi katalizator za poboljšanje učinkovitosti proizvodnje goriva i lijekova

Istraživači s američkog sveučilišta u Minnesoti vode međunarodni tim koji je napravio velik iskorak u razvoju katalizatora koji se koriste tijekom kemijskih reakcija u proizvodnji benzina, plastike, biogoriva, lijekova i drugih kemikalija. Otkriće bi moglo dovesti do velikih financijskih ušteda i povećanja učinkovitosti u tim industrijskim sektorima. Istraživanje je objavljeno u vodećem znanstvenom časopisu Science.

“Utjecaj ovog novog otkrića je ogroman”, rekao je voditelj tima istraživača Michael Tsapatsis, profesor kemijskog inženjerstva i znanosti o materijalima na Sveučilištu u Minnesoti. “Svaka kap benzina koju koristimo treba katalizator da promijeni molekule nafte u korisne molekule benzina tijekom procesa rafinacije.”

Rezultati ovog istraživanje poboljšavaju učinkovitost tako da molekulama pruže brzi pristup do katalizatora, gdje se događaju kemijske reakcije. Tsapatsis to uspoređuje s našim korištenjem autocesta i sporednih ulica u našem svakodnevnom životu.

“Brže je i učinkovitije koristiti autoceste da biste stigli gdje želite i izaći tamo gdje želite obaviti posao, nego se cijelim putem voziti po sporednim ulicama”, objasnio je on. “Katalizatori koji se danas koriste nalik su pokrajnjim uličicama. Molekule se kreću polako i zaglave se. Učinkovitost tih novih katalizatora može smanjiti troškove izrade benzina i drugih proizvoda, što nam može svima koristiti.”

Istraživački je tim izradio prototip novog katalizatora pomoću visoko optimiziranih ultra-tankih nano listova zeolita. Pri tome su koristili jedinstveni proces da potaknu izradu tih nano listova pod pravim kutom, slično izgradnji kuće od karata. Raspored nano listova nalik kući od karata čini da katalizator bude brži, selektivniji i stabilniji, a može se proizvesti po istoj cijeni (ili možda i jeftinije) nego tradicionalni katalizatori.

Uz brže katalizatore koji su dostupni bez ikakvih dodatnih troškova i proizvodnja će se povećati. S većom proizvodnjom može se očekivati pad cijena proizvoda za krajnje kupce.

Ovo novo otkriće temelji se na prijašnjim otkrićima ultra-tankih nano listova zeolita u istraživanjima provedenim na Sveučilištu u Minnesoti. Oni se koriste kao specijalizirana molekularna sita za proizvodnju obnovljivih i fosilnih goriva i kemikalija. Ta su otkrića, koje je zaštitila nova tvrtka Argilex Technologies, ključne sastavnice za platformu katalizatora te tvrtke. Razvoj novog katalizatora je završen, a materijal je spreman za testiranje u praksi.

“Ovo otkriće može imati veliki utjecaj kako na pretvaranje prirodnog plina u skuplje kemikalije i goriva, tako i na bio rafinerije i rafinerije nafte”, rekao je Cesar Gonzalez, predsjednik Uprave Argilex Technologies. “Upotrebom katalizatora koji su napravljeni po toj novoj tehnologiji rafinerije će moći dobiti veći prinos poželjnih proizvoda kao što su benzin, dizel, etilen i propilen. U Argilexu očekujemo da će ova platforma katalizatora postati ključni doprinos učinkovitom korištenju prirodnih resursa i poboljšati ekonomiku najvećih svjetskih industrija.”

Uz američke znanstvenike u Minnesoti, u istraživanju su sudjelovali i znanstvenici iz istraživačkih ustanova u Japanu, UAE-u, Koreji i Švedskoj.

Izvor: http://znanost.geek.hr/clanak/novi-katalizator-za-poboljsanje-ucinkovitosti-proizvodnje-goriva-i-lijekova/#ixzz214lqvl4U