Neumjerenost u spavanju povezana je s povećanim rizikom nakupljanja masti oko organa

Novo istraživanje koje su proveli istraživači s Wake Forest University School of Medicine iznosi kako neumjereno spavanje, i predugo i prekratko, može biti opasno za naše zdravlje, posebno za mlade žene, skupinu koja je najviše pogođena debljinom i kroničnim metaboličkim bolestima. Istraživači također ističu da i drugi društveni čimbenici, kao što je npr. potreba da se radi više poslova odjednom, mogu biti jedan od uzroka nakupljanja masnih naslaga oko vitalnih organa.

“Naše potrebe za hranom su puno manje nego što zapravo pojedemo”, kaže dr.sc. Kristen G. Hairston, izvanredni profesor endokrinologije i metabolizma i glavni voditelj ovog istraživanja. “Ovo istraživanje pokreće neka zanimljiva pitanja o načinu i stilu naših života. Čini se da bismo trebali obratiti pažnju i na druge rizične čimbenike koji se povezuju s epidemijskom pojavom pretilosti u sve mlađih ljudi, kao što su ponašanje, a ne samo prehrana. ”

U pojedinaca mlađih od 40 godina istraživanje je pokazalo da postoji jasna veza između spavanja prosječno 5 sati ili manje i velikog rizika za povećanje visceralne masti ili masti koja se javlja oko organa. Vidjelo se da su pod najvećim rizikom muškarci španjolskog podrijetla i crnkinje budući da oni najmanje spavaju.

Nedostatak sna je sve uobičajenija pojava kod ljudi u Sjedinjenim Američkim Državama, a manjinske etničke skupine stanovništva su posebno ugrožene, kaže Hairston. Isto tako, navedene su skupine sklonije metaboličkim poremećajima, uključujući pretilost, slabiju osjetljivost tkiva na inzulin i šećernu bolest tipa 2. Istraživanje navodi da se povišeni rizik od metaboličkih poremećaja u ovoj populaciji ljudi djelomično može objasniti i povezanošću između količine visceralne masti s kroničnim poremećajem u spavanju.

Ali niti previše sna nije se pokazalo korisnim za naše zdravlje. Istraživači su otkrili da spavanje dulje od prosječno 8 sati dnevno ima sličan, premda manje izražen učinak i najčešće je problem kod žena španjolskog podrijetla.

“Iznenađujuće je da je povezanost između količine spavanja i nakupljanja visceralne masti uočena samo kod ljudi mlađih od 40 godina”, kaže Hairston. “Zasad još ne znamo kako i zašto nema te povezanosti kod ljudi starijih od 40 godina, ali vrlo je jasno da je kod ljudi mlađih od 40 godina gore spavati 5 i manje sati dnevno, nego 8 ili više sati”, navodi Hairston. “Bez obzira na sve, pokazalo se da i premalo, a isto tako i previše sna može biti štetno, pa bi ljudi, općenito govoreći, trebali spavati između 6 i 8 sati dnevno.”

Ovo istraživanje je objavljeno u ožujku u časopisu Sleep, glasilu Associated Professional Sleep Societies, LLC. Ono također otvara nova pitanja za znanstvenike, kao što su: zašto malo sna predstavlja problem kod crnkinja mlađih od 40 godina i što točno pridonosi povezanosti debljine i razvoja kroničnih bolesti s nedostatkom sna.

“Ovo istraživanje je tek početak”, kaže Hairston. “Mi sa sigurnošću znamo da postoji veza između spavanja i debljine. Sad smo na putu da otkrijemo kako su točno povezana ta dva stanja.”

Hairston navodi da će biti važno u sljedećim istraživanjima vezanim uz debljinu uključiti i povezanost sa spavanjem ako se žele izbjeći nepredviđeni čimbenici, koji mogu utjecati na rezultate istraživanja. Sve dok se potpuno ne otkrije kako su spavanje i debljina povezani, liječnici trebaju uzimati u obzir i navike u spavanju kod svojih pacijenata, isto kao što se zanimaju za druge vitalne funkcije. Ovi su podatci posebno bitni kada su u pitanju pacijenti koji se nalaze u “prijelaznim životnim situacijama”, kao što su fakultet, vjenčanje ili rođenje djeteta, zato što su takva “vremena” obično povezana s nedostatkom sna u mlađim godinama.

“Te informacije mogu pomoći liječnicima kako bi lakše shvatili druge probleme koji muče njihove pacijente i koji mogu imati utjecaj na njihov cjelokupni život”, ističe Hairston.

Izvor: eurekalert.org

Comments Closed