Morske zvijezde masovno ugibaju zbog nepoznate bolesti

Starfish_Mauritius-720x540

(Credit: Wikimedia)

Morske zvijezde jedne su od najpoznatijih životinja u obalnim vodama Sjeverne Amerike i trenutno ugibaju od nepoznate i opake bolesti zbog koje se doslovno raspadaju. Time-lapse video Vancouver Aquariuma pokazuje kako bolest utječe na morske zvijezde.

Ova je epidemija zatekla znanstvenike jer je ovaj sindrom mnogo rašireniji nego prijašnji i puno je veći broj životinja zahvaćen njime. „Događa se brzo, pogađa snažno i širi se brzo”, kaže Carolyn Friedman sa Sveučilišta u Washingtonu. Znanstvenici trenutno provode eksperimente i genetičke analize kako bi identificirali ovu bolest.

Ova epidemija drugačija je od ostalih. Prijašnji slučajevi masovnog ugibanja morskih zvijezda bili su povezani s rastom temperature vode, no ove godine voda je relativno hladna. Znanstvenici se pitaju kako je moguće da je ova bolest pogodila toliko različitih vrsta morskih zvijezda i zašto od nje obolijevaju po određenom redoslijedu. Također nije poznato zašto se bolest ovaj put počela širiti od sjevera prema jugu, dok je smjer širenja prije bio obrnut.

Morske zvijezde u vodama oko Washingtona i Kalifornije teško su pogođene ovom bolesti, dok je one u Oregonu bolest zaobišla. Znanstvenici zasad samo nagađaju o uzrocima. Neki smatraju da morske ptice prenose zvijezde zrakom. Drugi, pak, smatraju da uzrok leži u morskim strujama koje prenose uzročnika bolesti na određena mjesta, a jedno od objašenjenja je i zaraženi plijen kojim se hrane morske zvijezde. Ovime bi se objasnilo zašto čak i zvijezde u akvariju koje nisu imale kontakt s obalnim vodama ugibaju – uzročnik bolesti možda se nalazi u dagnjama i ostalim školjkama koje su ulovljene kako bi se njima nahranile životinje u zatočeništvu.

Terenski eksperimenti nastavit će se provoditi. Nedavno su se pojavila i izvješća koja nagovješćuju da bi se dosad netaknute morske zvijezde u Oregonu mogle također zaraziti. Uz to, otkriveno je da zaražene morske zvijezde mogu zaraziti i morske ježeve i krastavce.

U međuvremenu broj nekih vrsta uz istočnu i zapadnu obalu Sjeverne Amerike drastično se smanjio, a istraživači strahuju da bi neke mogle i izumrijeti. „Utjecaj potencijalnog gubitka ovih životinja bio bi vrlo snažan”, kaže Drew Harvell sa Sveučilišta Cornell. Morske zvijezde su grabežljivci, a njihov bi nestanak imao vrlo velike ekološke posljedice u nadolazećim godinama.

Harvell strahuje da će se stanje pogoršati kako se temperatura vode bude povećavala. „Veliki su izgledi da će El Niño pogoditi zapadnu obalu u kolovozu ove godine. Ovo bi mogao biti početak, sredina ili kraj epidemije. To još ne znamo i to je ono najgore”, zaključio je morski biolog sa Sveučilišta u Californiji Peter Raimondi.

Izvor: ScienceMag