Molitvenik krio nepoznata Arhimedova djela

Istraživanje stručnjaka koje je trajalo nekoliko godina, pokazalo je kako je Arhimed, jedan od najvećih matematičara svih vremena, ustvari bio i veći genije nego što mislimo. Gotovo čitav milenij skrivali su se do danas nepoznati Arhimedovi radovi u knjizi poznatoj kao Arhimedov palimpsest. Radi se o starom bizantskom molitveniku iz 13. stoljeća kojeg je prije 105 godina otkrio danski historičar Johan L. Heiberg.

Zašto je tekst bio nepoznat? Naime, u 13. stoljeću materijal za pisanje bio je jako rijedak i skup. Tekstovi su se zapisivali na ovčijoj koži, pa su se zbog toga često stariji tekstovi brisali s tih materijala i na istima su bili napisani novi. Knjige napisane na taj način nazivamo palimpsestima. Arhimedov palimpsest je knjiga nastala na isti način: originalni Arhimedov tekst bio je izbrisan i zamijenio ga je neki novi, pa je zbog toga Arhimedovo djelo ostalo nepoznato. Heiberg je uspio pročitati neke dijelove njegovog djela, nakon čega je knjiga nestala i ponovno se pojavila na aukciji u New Yorku 1998. godine, gdje je prodana za 2 miliona dolara. Kupac, čiji je identitet nepoznat, dao ju je Walters Art muzeju u Baltimoru, gdje su je istraživali brojni stručnjaci.

Koristeći rendgenska i multispektralna zračenja za bilježenje željeza u tinti kojom je pisao Arhimed, istraživači su otkrili da je još 3 stoljeća prije nove ere, Arhimed razmišljao o konceptu beskonačnosti, temelju za razvoj kalkulusa (Kalkulus je područje u matematici koje se bavi funkcijama, njihovim izvodima, integralima, limesima i sl.). Do je istraživanje tog područja matematike pripisivano matematičarima 19. stoljeća. Istraživači smatraju da je ovo otkriće veoma važno, pošto je koncept beskonačnosti prethodio brojnim važnim matematskim otkrićima.

U istom palimpsestu, može se naći Arhimedov traktat o Stomakionu. Radi se o zagonetki iz oblasti kombinatorike koja postavlja pitanje na koliko se načina može složiti kvadrat od 14 oblika slagalice. Prije otkrića Stomakiona, smatralo se da je kombinatorika nastala krajem 17. stoljeća.