Matične stanice pretvorene u plućno tkivo

maticne-stanice-720x444Pacijenti kojima su presađena pluća imaju relativno nizak postotak preživjelih u zadnjih 10 godina od 28 %. Stanično odbacivanje donatorskih pluća događa se u 28% slučajeva, što vodi do dodatnih negativnih osjećaja između liječnika i pacijenata. To bi se moglo promijeniti s nedavnim istraživanjem u kojem su matične stanice pretvorene u funkcionalno plućno tkivo.

Autor istraživanja je Hans – Willem Snoeck iz Centra za translacijsku imunologiju u Columbiji i ono je obavljeno u časopisu „Nature Biotechnology“. Prije nekoliko godina, dr. Snoeck je uspio pretvoriti matične stanice u multipotentne matične stanice koje su se potom razvile u plućne stanice. U tom su se istraživanju koristile embrionske matične stanice i inducirane pluripotentne matične stanice, koje zahtijevaju više rada ali daju brže rezultate. Te su endodermne stanice pokazale sposobnost da se razviju u 6 različita respiratorna tkiva, uključujući alveolarne stanice tipa 2 koje podržavaju izmjenu plinova i proizvode surfaktant. Alveolarne stanice tipa 2 ,koje još zovemo pneumociti odgovorne su za proizvodnju surfaktanta – spoja koji plućima omogućava da ostanu ispunjena zrakom. Ti pneumociti također utječu na izmjenu plinova i obnavljanje plućnog tkiva.

Plućno tkivo proizvedeno od matičnih stanica znanstvenicima bi moglo pružiti jedinstvenu perspektivu pri daljnjem proučavanju plućnog tkiva i načina na koji se razviju plućne bolesti. Ako terapija prestane djelovati i ako treba doći do presađivanja pluća, znanstvenici bi mogli iskoristiti pacijentove stanice kako bi proizveli novi, zdrav organ. Taj postupak eliminira i potencijalno stanično odbacivanje, kao i stres dok se čeka novi organ. Kako bi napravili zamjenska pluća, znanstvenici bi prvo odstranili pacijentova pluća i iz njih izvukli sve stanice, ostavljajući samo ljušturu od hrskavice. Matične bi stanice potom obložile ljušturu od hrskavice i potakle rast funkcionalnog tkiva , koje će pri završetku postupka vratiti u tijelo pacijenta. Iako smo daleko od implantiranja ovakvog modificiranog plućnog tkiva u ljudsko tijelo, rezultati su uzbudljivi.

Izvor: IFLScience