Kvantno sprezanje

Znanstvenicima je pošlo za rukom ostvariti misteriozni proces koji je dosada bio specifičan na kvantnoj razini. Uspjeli su povezati dva dijamantna u procesu poznatijem kao kvantno sprezanje. Koliko je cijeli proces misteriozan ilustrira činjenica da ga je i veliki Einstein opisao kao ‘jezivo djelovanje na daljinu’.

Kvantno sprezanje je efekt kojim se jedan predmet povezuje s drugim na način da će nekakav utjecaj na jedan od njih odraziti se na drugom, unatoč tome što ih dijele velike udaljenosti. Sprezanje se obično događa među subatomskim česticama, a predviđa ga i kvantna mehanika, koja proučava svijet ‘sitnih’ procesa. Međutim, ovaj eksperiment izdiže procese iz područja kvantne mehanike na razinu velikih predmeta.

U dosadašnjim pokušajima susprezanja, odnosno povezivanja, znanstvenici su uspjeli teleportirati ‘djeliće’ svjetlosti, pa i povezati neke veće predmete, ali svi eksperimenti su se provodili u strogo kontroliranim i posebno pripremljenim uvjetima. Za razliku od njih, ovaj je proveden pri sobnoj temperaturi, u okolini koja je slična svakodnevnim uvjetima, piše Fox News, a prenosi Dnevno.hr

Dijamanti koji se ponašaju kao jedna cjelina

Znanstvenici s Oxforda su uspjeli povezati dijamante pomoću njihovih vibracija. To su uspjeli pomoću uređaja koji je istovremeno odašiljao laserske zrake u oba dijamanta. Kada bi se boja laserske zrake promijenila, odnosno pala na nižu frekvenciju, to je bio znak gubitka energije. Budući da se ‘izgubljena’ energija nalazila unutar zatvorenog sustava, na koji nije utjecao nikakav drugi vanjski izvor energije, ona se morala transformirati u neki drugi oblik.

Energija se pretvarala u vibracije, ali koje su toliko male da se ne mogu uočiti vizualno. Drugi laserski snop usmjeren prema dijamantima, koji je sada prolazio kroz vibrirajući sustav, pokazivao je boje viših frekvencija, što znači da je preuzimao energiju iz vibrirajućeg dijamanta i tako zaustavljao njegove kretnje.

Znanstvenici su zatim postavili dva odvojena detektora za svaki dijamant, kojima su mjerili svjetlo iz lasera. Očekivali su da uređaji detektiraju promijenjeno svjetlo u 50 posto slučajeva ukoliko ne bi došlo do međusobnog povezivanja dijamanata. No, budući da su dijamanti bili povezani, jedan od detektora je svaki puta detektirao promjene, a drugi se nije ni upalio. Dva su se dijamanta toliko povezala da su reagirala kao jedan objekt.

Rezultati eksperimenta su objavljeni 2. prosinca u časopisu Science. Daljnje istraživanje ovakvog povezivanja bi moglo dovesti do napretka u računarstvu. Budući tzv. fotonski procesori bi se temeljili na kvantnim efektima, a znanstvenici dodaju da je dugoročni plan kvantne fenomene iskoristiti na način da doprinesu bržem obavljanju zadataka nego što je to danas moguće.