" /> Kako izgleda smrt | Znanost.ba

Kako izgleda smrt

put-smrti-crvZnanstvenici s londonskog veleučilišta (University College London – UCL) opisali su posljednje biološke aktivnosti u životu crva te otkrili kako se smrt širi poput vala od stanice do stanice sve dok cijeli organizam ne umre.

Kada pojedinačne stanice umru, pokreće se lančana kemijska reakcija koja dovodi do sloma sastavnih dijelova stanice i nakupljanja ostataka molekula. Molekularni mehanizmi ovoga tipa dobro su poznati na razini stanice, no mnogo manje znamo o tome kako se smrt širi organizmom na kraju njegova života.

Kod crva, širenje smrti može se lagano vidjeti pod mikroskopom kao val fluorescentne plave svjetlosti koji se širi organizmom životinje. Studija koju su financirali zaklada Wellcome i BBSRC otkrila je kako je ova fluorescentna svjetlost uzrokovana putanjom umiranja stanica (nekroza), a njezino širenje kroz organizam ovisi o signalizaciji kalcija.

„Identificirali smo kemijsku putanju autodestrukcije koja rezultira smrću stanica kod crva, a mi to vidimo kao svjetlucavu plavu fluorescentnu svjetlost koja putuje kroz organizam”, rekao je vodeći autor studije, profesor na UCL, David Gems.

„Kad smo blokirali ovu putanju smrti, mogli smo odgoditi smrt uzrokovanu stresom poput infekcije, no nismo je mogli usporiti kad je smrt bila rezultat starosti. To znači da starenje uzrokuje smrt tako što se brojni procesi odvijaju istovremeno.”

Mehanizmi koji su uključeni u ovaj proces slični su onima kod sisavaca što znači da crvi mogu pružiti dobar model za razumijevanje smrti stanica i kod ljudi.

Prije se smatralo da je izvor ove plave fluorescentne svjetlosti tvar pod nazivom lipofuscin koja emitira svjetlost slične boje i koju se povezivalo sa starenjem jer se nakuplja u slučaju rastućeg oštećenja molekula. Ipak, ovo novo otkriće implicira da je druga molekula, antranilna kiselina (anthranilic acid), izvor plave svjetlosti i pokazuje da lipofuscin uopće nije uključen u proces.

„Ova otkrića bacaju sumnju na teoriju da je starenje jednostavno posljedica nakupljanja oštećenja molekula. Moramo se usredotočiti na biološke događaje koji se pojavljuju starenjem i prilikom smrti kako bi shvatili što moramo učiniti da spriječimo te procese”, zaključio je Gems.

Izvor: London’s Global University