Dobre vijesti za globalnu produkciju hrane-otkriven regulator veličine sjemenki

Hvalite se svima svojim vrtlarskim umijećem ili činjenicom da ste uzgojili natprosječno velike primjerke povrća? Čini se da vam susjedi mogu prestati zavidjeti jer je otkriveno da, barem kad je riječ o veličini sjemenki, u proizvodnji hrane nije toliko bitno umijeće, koliko jedan gen u biljci. Znanstvenici sa sveučilišta u Warwicku i Oxfordu otkrili su koji.

Gen nazvan Meg1, pronađen je u kukuruzu (Zea mays) i regulira prijenos hranjivih tvari iz tijela biljke u njezine sjemenke. Tako više hranjivih tvari za biljku dovodi do većeg sjemena. Osim toga, biljne stanice, kao i stanice drugih organizama, sadrže majčinu i očevu kopiju gena i obje su obično aktivne u stanici. No, kod gena Meg1 aktivna je samo majčina kopija, što se naziva genetski imprinting ili genetski upis (i u biologiji nije tako česta pojava). Druga zanimljivost je sličnost tog gena s genima ljudi i drugih sisavaca. I kod sisavaca se, naime, događa genetski imprinting gena sa sličnom ulogom – ulogom regulacije razvoja posteljice i putem nje prijenosa hranjivih tvari iz majčina tijela u plod. Kod ljudi dolazi do regulacije razvoja posteljice, a kod kukuruza do regulacije razvijanja specijaliziranih provodnih stanica koje su poput posteljice za dijelove sjemena koji okružuju biljni embrij, a putem tih stanica se regulira prijenos hranjivih tvari u sjemenku.

Otkriće ovog gena moglo bi u budućnosti biti važno za povećanje prinosa u proizvodnji hrane, pogotovo u proizvodnji žitarica. Riža, pšenica i kukuruz su osnova prehrane gotovo cijelog čovječanstva, a pošto ljudska populacija raste (pretpostavlja se da će nas do 2050. godine biti 9.1 milijardi), opskrba hranom bit će velik izazov. Ako se uspije povećati prosječna veličina žitarica, i ukupni prinos bit će veći. Pošto je sada poznat gen koji utječe na veličinu sjemenki, na njega se može pokušati utjecati klasičnim metodama uzgoja, ali i drugim metodama kako bi se dobilo što veće sjeme. Osim toga, znanstvenici smatraju da ovo otkriće nije samo bitno za pokušaje povećanja sjemenki u budućnosti, nego je i prvi korak u otkrivanju drugih gena koji neće samo utjecati na veličinu, već i na sastav hranjivih tvari u sjemenkama biljaka.

Izvor: biologija.com.hr