Prehrana i preživljavanje

gusjenice, preživljavanje, obojenost, kamuflaža

Gusjenica

Gusjenice koje imaju raznoliku prehranu su suočene s puno većim opasnostima u odnosu na izbirljive gusjenice koje se hrane samo s jednom ili dvije vrste biljaka. Naime, znanstvenici su utvrdili kako se izbirljive gusjenice puno bolje mogu sakriti od predatorskih ptica u odnosu na gusjenice koje se hrane različitim vrstama biljaka.

Do toga dolazi vjerojatno zato što su kod specijaliziranih vrsta gusjenica uzorci boja i ponašanje evoluirali tako da se puno bolje stapaju s biljkama na kojima se hrane u odnosu na vrste koje se hrane s više različitih vrsta biljaka. Naime, vrste koje imaju raznolikiju prehranu se prilikom kretanja između različitih biljaka puno lošije skrivaju te su zbog toga lakši plijen gladnim pticama.Gusjenica vrste Papilio glaucus (foto: Michael Singer / Wesleyan University)
Dobiveno vs. uloženo

Znanstvenici objašnjavaju kako se radi o klasičnom primjeru omjera dobivenog u odnosu na uloženo. Evolucijski gledano, gusjenica mora izabrati između širokog spektra biljaka kojima se može hraniti, ali se tada suočava s većim rizikom da postane plijen pticama ili može imati vrlo ograničen jelovnik, no tada je manje izložena predatorima.

Obojenost kod gusjenica – evolucijska prednost ili nešto drugo?

Nadalje, znanstvenici su otkrili kako je sve ovo važno i za biljke. Biljne vrste kojima se hrane gusjenice s raznolikom prehranom imaju korist od ptica budući da uklanjaju gusjenice s njihovih grana. S druge strane, biljke koje su hrana specijaliziranim gusjenicama nemaju veliku korist od ptica te se moraju samostalno braniti od napada gusjenica.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences., izvor : http://biologija.com.hr/modules/AMS/article.php?storyid=9551