Kvantna mehanika uzrokovala je revoluciju u fizici

(Credit © 2013 Stef Simmons with CC BY)

Često se govori o revoluciji u fizici koju je uzrokovalo otkriće kvantne mehanike.

Treba imati na umu da se ništa nije dogodilo sa zakonima klasične fizike. U područjima gdje su vrijedili ostali su i dalje vrijediti, a gibanje njihala se opisuje onako kako ga se opisivalo u 19. stoljeću.

Ispostavlja se da su klasične predodžbe često dobra osnova za razmatranje nekih posebnosti mikrofizičkih pojava. Zakoni klasične fizike dobri su fenomenološki zakoni, ali nam ne kažu sve o makroskopskim tijelima. Pomoću tih zakona možemo opisati gibanje uređaja koji se sastoji od opruge, poluga, zamašnjaka, ako su nam poznate neke ‘materijalne konstante’, kao što su gustoća, koeficijent elastičnosti i slično.

Međutim, ako se zapitamo ZAŠTO su gustoće onolike kolike jesu, ZAŠTO konstante elastičnosti imaju vrijednost koje imaju, ZAŠTO štap puca ako pritisak prijeđe određenu granicu… tu klasična fizika ostaje bez odgovora!

Ona nam ne može objasniti zašto se bakar tali na 1083°C, zašto natrijeve pare emitiraju žutu svjetlost, zašto vodik ima kemijska svojstva koja ima, zašto Sunce sja ili zašto se od čelika mogu napraviti paramagnetni magneti.

No naša spoznaja o prirodi dramatično je narasla u zadnjih 60 godina. Otkrili smo svojstva prirode o kojima nismo mogli ni sanjati. Kvantna svojstva. Kvantna mehanika unijela je revoluciju u modernu fiziku i upotpunila naše shvaćanje svijeta i ponašanja prirode. Opće prihvaćena matematička teorija kvantnih pojava – kvantna mehanika – primjenjuje se na vrlo sitne čestice, poput molekula, atoma, protona, elektrona, fotona, i odgovara na pitanja na koja klasična fizika nema odgovor.