Endokanabinoidi – prirodni čuvari mozga

Ljudi postaju sve stariji i stariji, a broj osoba koje pate od demencije sve se više povećava. Faktori koji uzrokuju degeneraciju mozga još uvijek nisu poznati, no istraživači sumnjaju da neki čimbenici poput stresa, akumulacije toksičnih otpadnih produkata, kao i upale, ubrzavaju starenje. No, postoje i obrnuti mehanizmi koji poput tjelohranitelja štite mozak od degeneracije ili čak popravljaju oštećene strukture.

Istraživači sa Sveučilišta u Bonnu i Mainzu otkrili su dosad nepoznatu funkciju kanabinoid-1-receptora (CB1 receptora). Receptor je protein na kojeg se mogu vezati druge tvari potičući na taj način lančani niz signala. Kanabinoidi, kao što je THC – ljekoviti sastojak indijske konoplje, i endokanabinoidi koje stvara tijelo, vežu se na CB1-receptor. Postojanje ovog receptora razlog je i opojnom djelovanju hašiša i marihuane.

Osim u stvaranju ovisnosti, CB1 receptor ima značajnu ulogu u procesu degeneracije mozga. „Ako uz pomoć genetičke tehnologije isključimo receptor, mozak miševa stari puno brže”, rekao je Önder Albayram, glavni autor objavljenog rada i doktorand u timu profesora Andreasa Zimmera iz Instituta za molekularnu psihijatriju pri Sveučilištu u Bonnu. Napominje kako to znači da sustav CB1 signala ima zaštitnički učinak na živčane stanice.

Istraživači su proučavali miševe različitih dobnih skupina: mlade miševe stare 6 tjedana, 5 mjeseci i odrasle jedinke stare 12 mjeseci. Prvi zadatak miševa bio je taj da moraju pronaći potopljenu platformu u bazenu. Nakon što bi je pronašli, platforma je bila maknuta, a u sljedećem pokušaju životinja ju je opet morala pronaći. Na ovaj način istraživači su testirali koliko dobro ovi glodavci uče i pamte.

Životinje kod kojih je CB1 receptor bio isključen (tzv. knock-out miševi) razlikovali su se od ostalih. „Ti miševi pokazali su vidljivo smanjenu sposobnost učenja i pamćenja”, rekao je dr. Andras Bilkei-Gorzo, znanstvenik iz Zimmerovog tima koji je vodio istraživanje. “Životinje koje nisu imale receptor bile su manje uspješne u potrazi za platformom. Također, jasno je vidljiv gubitak živčanih stanica u hipokampusu, dijelu mozga za formiranje i skladištenje informacija”. Uz to, istraživači su otkrili i upalne procese u mozgu miševa. Što su oni bili stariji, to je proces degeneracije bio zamjetniji.

____________________

Paralele s mozgom čovjeka

Životinje s netaknutim CB1 receptorom bile su puno bolje u testu učenja i pamćenja, a i stanje njihovih živčanih stanice je bilo bolje. „Uzrok starenja jedna je od životnih tajni”, rekao je Albayram. Ovo istraživanje je počelo otvarati vrata rješavanju te enigme. Promjene koje se odvijaju u mozgu miševa začuđujuće su slične promjenama koje uzrokuje starenje u ljudskom mozgu. Endokanabinoidi bi stoga mogli predstavljati zaštitničke mehanizme u starenju ljudskog mozga, no potrebna su daljnja istraživanja na ovom području. Znanstvenici žele bolje razumjeti mehanizam kojim CB1 receptori štite mozak od upalnih procesa. Na temelju novih istraživanja, možda će biti moguće razviti nove metode liječenja.

Izvor: Biologynews.net; biologija.com.hr