Čudnovato stvorenje koje ne prakticira seks i hrani se sa DNA

Sićušna bića koja pripadaju vrsti Bdelloidea rotifer zanimljiva su po tome što čitava vrsta nema nijednog muškog primjerka – postoje samo ženke. Posljednjih 80 milijuna godina ova vrsta ne prakticira seks. Sada su znanstvenici otkrili da tajna opstanka ovih aseksualnih stvorenja leži u tome što se hrane stranom DNA iz drugih jednostavnih životnih oblika.

Znanstvenici su u studiji otkrili da 10% aktivnih gena kod mikroskopski velike bdelloidee dolazi od bakterija, gljivica i algi. “To otkriće čini ovo ionako čudnovato biće još čudnijim”, kaže profesor Alan Tunnacliffe sa Sveučilišta Cambridge, glavni autor studije.
“Mi ne znamo kako se odvija prijenos gena, ali gotovo sigurno uključuje konzumiranje DNA iz organskih ostataka kojih je njihova okolina prepuna. Bdelloida će proždrijeti sve što je manje od njihove glave!”, objašnjava Tunnacliffe.

Smatra se da su mnoge aseksualne vrste bile osuđene na izumiranje zbog nedostatka genetske raznolikosti i zbog nagomilavanja mutacija koje su često prisutne kod reprodukcije samo jednog roditeljskog DNA. Vrsta Bdelloidea je uspjela izbjeći te zamke aseksualnog života i tijekom svog postojanja razvila se u oko 400 različitih podvrsta.

Jedna od izvanrednih kvaliteta koje ima ovo stvorenje jest sposobnost podnošenja ekstremno sušnih uvjeta, što može djelomično zahvaliti stranoj DNA. Nova studija otkriva da se neki od stranih gena aktiviraju kad se privremena vodena obitavališta Bdelloidee počnu isušivati. Ovi geni vjerojatno stoje iza moćnih antioksidansa za koje se smatra da štite Bdelloideu od štetnih posljedica isušivanja.

“Ovi antioksidansi nisu još identificirani, ali mislimo da neki od njih potječu od strane DNA”, dodaje Tunnacliffe.

Uspjeh vrste Bdelloidea dolazi i od njenog moćnog mehanizma popravka DNA koji se razvio zahvaljujući dupliciranom setu gena o čemu je napravljeno detaljno istraživanje, objavljeno 2008. u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.
Nova otkrića predstavljena su 15. studenog u časopisu PLoS Genetics.

Izvor: Live Science