Bubrezi odraslog čovjeka stalno rastu i preoblikuju se

098830838093Istraživači s Instituta za biologiju matičnih stanica i regenerativnu medicinu Stanford i Medicinske škole Sackler u Izraelu dokazali su da bubrezi stalno rastu i imaju začuđujuću sposobnost regeneracije, te tako pobijaju desetljećima prihvaćenu postavku da to nije moguće. Ova otkrića otvaraju nove puteve na području regeneracije pa čak i uzgoju bubrega.

„Radi se o temeljnim otkrićima koja imaju izravne posljedice na bolesti bubrega i njihovu regeneraciju”, kaže Yuval Rinkevich, vodeći autor studije s Instituta Stanford.

Otkrića su objavljena u mrežnom časopisu Cell Reports 15. svibnja.

Već dugo vremena prevladava mišljenje da se stanice bubrega reproduciraju odjednom, za vrijeme potpunog formiranja samog organa. Novi nalazi otkrivaju da se bubreg tijekom života regenerira i popravlja.

„Ovo istraživanje pokazuje nam da bubreg ni u kom slučaju nije statičan organ”, rekao je dr.med, Benjamin Dekel, jedan od autora studije. „Nevjerojatno je da se bubreg stalno pomlađuje, a specijalizirane stanice bubrega stalno se iznova stvaraju.”

Istraživanje, koje je obavljeno na miševima, također pokazuje način na koji se bubrezi regeneriraju. Umjesto jednog tipa stanica koje mogu zamijeniti bilo koji izgubljeni ili oštećeni dio tkiva bubrega, postoji veći broj specijaliziranih matičnih stanica u različitim segmentima bubrega koje dovode do rasta novih stanica za svaku pojedinu vrstu bubrežnog tkiva.

„To je poput drveća s granama, gdje svaka grana vodi računa o svom vlastitom rastu, umjesto da ovise o deblu”, kaže Dekel.

Znanstvenici su također pokazali da se odluka o rastu ovih stanica donosi kroz aktivaciju stanične signalizacije koja uključuje bjelančevinu nazvanu Wnt. Iako populacija epitelnih bubrežnih stanica izgleda isto, kapacitet bubrega za stvaranje novih stanica može se pratiti unatrag sve do stanica preteča u kojima je Wnt aktiviran i koje zatim izrastaju u samo određene vrste bubrežnog tkiva. „Spoznaja da je Wnt odgovoran za rast novog bubrežnog tkiva, otvara nam novi terapeutski cilj – unapređivanje ili povrat regenerativnih sposobnosti bubrega. Možda ćemo uspjeti u naumu da aktiviramo Wnt kako bi se stvarale nove stanice bubrega”, izjavio je Rinkevich.

Ovo otkriće važno je za znanstvenike koji pokušavaju stvoriti dijelove bubrega u laboratoriju, tvrde znanstvenici. Međutim, upozoravaju da do takvih pomaka ne dolazi odmah. „Uzgoj čitavog bubrega u laboratoriju bit će kompliciran jer treba uskladiti čitav niz različitih stanica koje tome prethode i pružiti im odgovarajući poticaj. „Ovdje se ne radi o krvi ili imunološkom sustavu gdje se rekonstrukcija vrši iz samo jedne vrste matičnih stanica”, izjavio je Dekel.

Izvor: ScienceBlog