Kina i Indija – zajednički svemirski projekt

Kineska Akademija za svemirske tehnologije (China Academy of Space Technology – CAST) predložila je ovaj mjesec indijskoj vladi i Indijskoj organizaciji za svemirska istraživanja (Indian Space Research Organization) zajednički rad na inicijativi Space Solar Power koja je prošle godine nakon trogodišnje studije provedene u deset zemalja proglašena ostvarivom sa sada postojećim tehnologijama.

Inicijativa Space Solar Power bazira se na ideji staroj pola stoljeća, točnije iz 60-tih godina prošlog stoljeća, a koju su predložili Peter Glaser i Arthur D. Little, da se u svemiru, u dalekim geostacionarnim orbitama sagrade goleme solarne platforme koje bi skupljale sunčevu energiju u svemiru i onda je bežično (u obliku mikrovalova) slale zemaljskim prijamnicima.

Već od ranije se znalo da ideja počiva na zdravim fizikalnim osnovama i da je načelno ostvariva, ali donedavna se smatralo da tehnologija potrebna za njeno ostvarivanje još uvijek nije dostupna.

Krajem 2011., međutim, dovršena je trogodišnja studija provedena pod patronatom IAA (International Academy of Astronautics) koja je pokazala da tehnologije potrebne za ovakav poduhvat postoje, bilo u komercijalnoj primjeni ili u laboratorijskim testovima, te da je moguće ostvariti koncept SPP-a (Space Solar Power) za 10, do najviše 30 godina.

Prema procjenama Međunarodne agencije za energetiku, između 2030. i 2040. svijet će godišnje trošiti 220 bilijardi kilovat-sati, odnosno, dvostruko više nego u 2010. do kraja stoljeća, energetska potrošnja na svjetskoj razini bit će barem četverostruko veća nego je bila u 2010. Kako se zalihe fosilnih goriva smanjuju, a nakon nesreće u Fukushimi svijet je (da li opravdano ili ne, ostaje za drugu diskusiju) vrlo rezerviran prema nuklearnoj energiji, potrebno je ispitati sve moguće načine za dobivanje energije ukoliko ne želimo da naša civilizacija, koja počiva na dostupnosti energije kao svojedobno Rimsko carstvo na robovskoj radnoj snazi, ne završi kao i antički Rim.

Prednosti SPP-a nad sunčevim kolektorima na Zemlji su u prvom redu u iskoristivosti koja je za istu površinu u svemiru sedam puta veća. Također, u svemiru nema problema s oblacima, smjenama dana i noći i bilo kakvim zaklanjanjima Sunca koji prijete zemaljskim solarnim kolektorima.

Prema američkoj udruzi National Space Society, treba već sada početi s prvim probnim letovima i ispitivanjima koncepta lansiranja solarnih kolektora u geostacionarne orbite, te prihvata bežično odaslane energije iz svemira na Zemlju.

Amerikanci su očekivali da i u ovome mogli surađivati s Indijcima i njihovom ISRO agencijom koja već ima vlastite rakete nosače i satelite, te u pripremi i vlastiti program slanja astronauta u svemir.

Kineski poziv Indijcima, s kojima baš i nemaju najbolje odnose (Kina je čak i napala Indiju u kratkom i bizarnom ratu 1962.) i odgovor bivšeg indijskog predsjednika Abdula Kalama da se nada da će indijski ISRO i DRDO (Defense Research and Development Organisation of India) pozitivno odgovoriti na prijedlog čini se da je došao kao preventiva američko-indijskoj suradnji na ovom planu.

Izvor:bug.hr